Coach development from the perspective of professional socialization

Authors

  • Adely Ribeiro Meira Corrêa Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0002-7578-3260
  • Jardênia de Souza Fernandes Instituto Federal do Piauí
  • Ana Paula de Oliveira Medeiros Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v14i1.56947

Keywords:

Coach, Career, Professional socialization

Abstract

This article aims to investigate the coach’s professional socialization process. This is a qualitative and descriptive research through semi-structured interviews. For data analysis, the content analysis technique was used. As main results, it was noticed that the desire for a career occurs due to professional experiences and personal characteristics. Professional identity could be registered based on self-recognition, third-party recognition or non-recognition. Professional integration takes place through acceptance and interaction in physical and virtual communities. This research presents contributions regarding the knowledge of the professional coach.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Araújo, Ane. (2011). Coach: um parceiro para seu sucesso. Rio de Janeiro: Elsevier Brasil.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Berg, M. E., & Karlsen, J. T. (2012). An evaluation of management training and coaching. Journal of Workplace Learning, 24, (3), 177-199.

Castro e Silva, A.A, & Nunes, J. M. G. (2017). Avaliação de coaching executivo nas empresas brasileiras: um estudo exploratório. XLI Encontro da ANPAD, São Paulo, SP, Brasil.

Correia, A. Q. S., Correa, J. O., & Martins, M. V. (2018). A importância do líder coach na organização. Anais do Congresso de Administração e Tecnologia - CAT, 4, (1), 1-15. Recuperado em: <http://revista.granbery.com.br/index.php/cat/article/view/75>. Acesso em: Fevereiro, 2019.

Dubar, C. (2005). A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes.

Dubar, C. (2012). A construção de si pela atividade do trabalho: a socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, 42(16), 351–367

Durkheim, E. (1978). Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos.

Engelman, S., & Perrone, C. M. (2009). Coach: uma ferramenta estratégica em gestão de pessoas. II Encontro de gestão de pessoas e relações de trabalho - ENGPR, Curitiba, SC, Brasil.

Ferreira, M. A. A. (2008). Coaching um estudo exploratório sobre a percepção dos envolvidos: organização, executivo e coach. (Dissertação de mestrado), Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, SP, Brasil.

Goldsmith, M., Freas, A, Lyons, L., & Alissa, F. (2008). Coaching: o exercício da liderança. (9a ed.) São Paulo: Elsevier.

Grant, A. M. (2003). Towards a psychology of coaching: The Impact of coaching on metacognition, mental health and goal attainment. Social Behavior and Personality, 31, (3), 253-264.

Hughes, E. C. (1958). Men and their work. New York: The Free Press of Glencoe.

Hughes, E. C. (2016). Men and their work. United States: Quid Pro, LLC.

International Coach Federation. (2018). Global coaching study. Recuperado em: <https://coachfederation.org/>. Acesso em: novembro, 2018.

Joo, B. (2005). Executive coaching: a conceptual framework from an integrative review of practice and reserarch. Human Resource Development Review, 4, 462-488.

Kilburg, R. R. (2002). Individual interventions in consulting psychology. In: Lowman, R. L. The California School of Organizational Studies. A Comprehensive Guide to Theory, Skills, and Techniques: Handbook of Organizational Consulting Psychology, Jossey-Bass, San Francisco, 109-38.

Kramer, M., Maguire, P., Halfer, D., Brewer, B., & Schmalenberg, C. (2011). Impact of residency programs on professional socialization of newly licensed registered Nurses. Western Journal of Nursing Research, 35(4), 459–496.

Lange, A., & Karawejczyk, T. (2014). Coaching no processo de desenvolvimento individual e organizacional. Diálogo, 25, 39-56.

Leite, A. M. A. (2015). O campo profissional do executive coaching no Ceará: perfil, atuação e demanda. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade. Universidade Federal do Ceará, CE, Brasil.

Melo, M. M. R. de, & Valle, I. R. (2013). Socialização e socialização profissional: interface entre forjar e negociar outro ser. Roteiro, 38(1), 79–102.

Milaré, S. A., & Yoshida, E. M. P. (2009). Intervenção breve em organizações: mudança em coaching de executivos. Psicologia em Estudo, 14 (4), 717-727.

Richardson. (2015). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.

Santana, T. L., & Caruso, V. G (2012). Formação continuada no ambiente administrativo: coaching como ferramenta para o desenvolvimento de habilidade de gestores. Revista Caledoscópio, 1 (4), 175-195.

Sarsur, A. M., & Parente, C. C. R. (2017). O processo de coaching e a gestão de pessoas: (re)conhecer para criticar. XLI Encontro da ANPAD, São Paulo, SP, Brasil.

Sgarbossa, L. S., & Roman, D. J. (2017). O coaching no desenvolvimento de pessoas e melhoria de desempenho: uma pesquisa-ação. XLI Encontro da ANPAD, São Paulo, SP, Brasil.

Sherman, S., & Freas, A. (2004). The Wild West of executive coaching. Harvard Business Review, 82 (11), 82-90.

Witherspoon, R., & White, R. (1996). Executive Coaching: a continuum of roles. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 48, (2), 124-133.

Published

2024-01-03