Processes of Resistance and Emancipation of the Reader-Spectator-Listener in the Fight Against Structural Racism: Conceição Evaristo’s Escrevivência in Action
Keywords:
Conceição Evaristo, Escrevivência, Orality, Emancipation, Structural RacismAbstract
This study[1] examines the processes of resistance and emancipation present in the works of Brazilian writer Conceição Evaristo, specifically in her concept of escrevivência [writing lived experience], and how readings of her work can be important for confronting structural racism. The research starts from the premise that literature can be a powerful tool in the fight against racism and in promoting racial equality, with the reader-spectator-listener playing a fundamental role in this struggle. Through an interdisciplinary approach combining literary studies, sociology, and critical race theory, we analyze how Evaristo’s escrevivência invites this reader-spectator-listener towards possible emancipation. Our analysis shows that Evaristo’s “escrevivência” allows black readers, spectators, and listeners to see themselves authentically and valuedly represented in her Afro-diasporic literature.
[1] This work was carried out with the support of Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brazil – CAPES, Funding Code 001.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
BÂ, Amadou Hampâté et al. A tradição viva. In: História geral da África, v. 1, 2010. pp. 167-212.
BERND, Zilá. Introdução à literatura negra. São Paulo: Brasiliense. 1988.
EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: Escrevivência; uma escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabela Rosado; LOPES, Goya (Org.). Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.
EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. Revista Scripta, v. 13, n. 25, pp. 17-31, 2009. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4365/4510. Acesso em: 13 mai. 2024.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 4. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.
EVARISTO, Conceição. Da representação à autoapresentação da mulher negra na literatura brasileira. Revista Palmares, v. 1, n. 1, pp. 52-57, 2005. Disponível em: https://www.palmares.gov.br/sites/000/2/download/52%20a%2057.pdf. Acesso em 12 mai 2024.
GONZÁLEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, v. 2, n. 1, pp. 223-244, 1984. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7395422/mod_resource/content/1/GONZALES%2C%20L%C3%A9lia%20-%20Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira%20%281%29.pdf. Acesso em 13 mai. 2024.
MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Revista do PPG em Letras UFSM, n. 26, pp. 63-81, junho 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881. Acesso em 14 mai. 2024.
MOURA, Clóvis. Sociologia do negro brasileiro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.
NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo: documentos de uma militância Pan-Africanista. 3. ed. rev. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Ipeafro, 2019.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLASCO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Trad. Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF e Martins Fontes, 2012.
SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo. Tradução João Batista Kreuch. Petrópolis: Vozes, 2022.
SARTRE, Jean-Paul. Que é a literatura?. São Paulo: Ática, 2004.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.