Campo Reputacional em dois estágios

uma conceituação na perspectiva pragmatista

Authors

  • Fabio Silva Gomes PPG Comunicação e Semiótica da PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-5278.2022v23i1:e59881

Abstract

This article approaches the concept of reputation from a pragmatist perspective. Based on theoretical assumptions, we propose the concept of reputation in two stages, the first one refers to judgment standards for a category of objects; the second, the application of the standards in the attribution of reputation to an object of that category. The research results indicate a reputation assessment approach applicable, above all, in the field of communication. The proposed approach has as its essence the analysis beyond the subject-object Cartesianism – which indicates investigative power in the description of social phenomena related to reputation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fabio Silva Gomes, PPG Comunicação e Semiótica da PUC-SP

Sociólogo pela UFJF Mestre em Administração pela EBAPE/FGV Doutorando pelo PPG Comunicação e Semiótica da PUC-SP

References

ARISTÓTELES. Retórica. São Paulo: Edipro, 2011.

BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. 25. ed. Petrópolis-RJ: Editora

Vozes, 2005.

BLUMER, H. A natureza do Interacionismo Simbólico. In: MORTENSEN, C. (org.). Teoria da

comunicação: textos básicos. São Paulo: Mosaico, 1980. p. 119-138.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Editora Zouk, 2017. BRAMSON, L. O conteúdo político da sociologia. São Paulo: Editora Fundo de Cultura, 1963. CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2012. COLLINS, R. Quatro tradições sociológicas. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2009.

CUNHA, A. Dicionário etimológico da língua portuguesa. 4. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

ESTEVES, J. Públicos e comunicação: breves apontamentos sobre novos capítulos de uma apren- dizagem recíproca. In: FRANÇA, V.; SIMÕES, P. (org.). O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018. p. 141-160.

EUFRASIO, M. A. Estrutura urbana e ecologia humana: a escola sociológica de Chicago (1915- 1940). São Paulo: Editora 34, 2013.

FRANÇA V. Comunicação e política: edifica-se uma tradição? Revista Eletrônica Compós, 2000.

FRANÇA V. Interações comunicativas: a matriz conceitual de G. H. Mead. In: Livro da Compós. Porto Alegre: Editora Sulina, 2008. p. 71-91.

HENRIQUES, M. Promoção do interesse e projeção da experiência: a formação dos públicos na interação com as organizações. In: FRANÇA, V.; SIMÕES, P. (org.). O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018, p. 141-160.

JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 2010.

LEVINE, D. Visões da tradição sociológica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1997. MORRIS, C. W. Mente, self e sociedade. Aparecida-SP: Ideias & Letras, 2010.

OLIVEIRA, I.L.; JÓIA, L. Ethos e imagem: articulações nos discursos organizacionais. In: FRAN- ÇA, V.; SIMÕES, P. (org.). O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018, p. 175-193.

POGREBINSCHI, T. Pragmatismo: teoria social e política. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2005.

QUÉRÉ, L. De um modelo epistemológico da comunicação a um modelo praxiológico. In: FRAN- ÇA, V.; SIMÕES, P (org.). O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018, p. 15-50.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora visual verbal: aplicações na hiper- mídia. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SANTAELLA, L. Percepção: fenomenologia, ecologia, semiótica. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Lear-

ning, 2010.

SANTAELLA, L.; NOTH, W. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SIMÕES, P. Célebres, anônimos e a morte de Eduardo Campos. In: FRANÇA, V.; SIMÕES, P. (org.). O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018, p. 235-247.

Published

2022-12-05

How to Cite

Gomes, F. S. (2022). Campo Reputacional em dois estágios: uma conceituação na perspectiva pragmatista . Cognitio: Revista De Filosofia, 23(1), e59881. https://doi.org/10.23925/2316-5278.2022v23i1:e59881