A dupla face melodramática na peça Toda Nudez Será Castigada (1965), de Nelson Rodrigues
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72800Keywords:
Nelson Rodrigues, Melodrama, Dramaturgy, Historical PoeticsAbstract
This article analyzes the play Toda Nudez Será Castigada (1965), by Nelson Rodrigues (1912-1980). Contrary to the critical tradition that prioritizes a tragic perspective on the writer's dramaturgical production, this investigation focuses on the melodramatic procedures embedded within the text. Through close examination and historical poetics, it was observed that melodrama operates bivalently. This dual framing enables the consideration of the melodramatic form as a genre originating from bourgeois drama. Moreover, it also allows for reflection on the melodramatic mode from an expanded perspective, in light of modernity and postmodernity. Furthermore, the playwright's employment of a slippery form of melodrama is evident, as he utilizes it in a hybrid manner, drawing upon both tragic and comic elements as the plot progresses. It can be concluded that the combination of these factors fosters melodramatic ambivalence through its popularity and the commercialization of subjectivities by agents linked to the Cultural Industry.
Downloads
References
ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. São Paulo: Ars Poética, 1992.
BENJAMIN, W. O autor como produtor. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. v. 1, p. 129-147.
BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2006.
BERMAN, M. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
BORGES, Mariana Toledo. Nelson Rodrigues e o advento da tragédia à brasileira: forma dramática e formação nacional. 2025. 1 recurso online (222 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: 20.500.12733/31315. Acesso em: 11 jul. 2025.
BROOKS, P. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess. Connecticut: Yale University Press, 1995.
CASTRO, R. O anjo pornográfico: A vida de Nelson Rodrigues. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
FITZGERALD, Francis Scott. O grande Gatsby. São Paulo: Penguin-Companhia, 2011.
GUINSBURG, J; FARIA, J. R; LIMA, M. A. (Orgs.). Dicionário do teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 2006.
HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma Pesquisa sobre as Origens da Mudança Cultural. 17. ed. São Paulo: Loyola, 2008.
MAGALDI, S. Nelson Rodrigues: dramaturgia e encenações. São Paulo: Perspectiva, 1987.
MAGALDI, S. Panorama do Teatro Brasileiro. 6. ed. São Paulo: Global Editora, 1997.
MAGALDI, S. A. Teatro completo de Nelson Rodrigues: peças psicológicas e míticas. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
MAGALDI, S. Teatro completo de Nelson Rodrigues: tragédias cariocas. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
MAGALDI, S. Teatro da obsessão: Nelson Rodrigues. São Paulo: Global, 2004.
MEDEIROS, E. de. Formulações do trágico no teatro de Nelson Rodrigues. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2022.
MARQUES, F. A comicidade da desilusão: o humor nas tragédias cariocas de Nelson Rodrigues. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2012.
MASCARELLO, Fernando. História do cinema mundial. São Paulo: Papirus, 2006.
OROZ, S. Melodrama: O cinema de lágrimas da América Latina. 2. ed. Rio de Janeiro: Funarte, 1999.
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.
SUSSEKIND, M. F. Nelson Rodrigues e o fundo falso. In: I Concurso Nacional de Monografias do Serviço Nacional de Teatro (1976). Brasília: MEC/Departamento de Documentação e Divulgação, 1977.
SCHWARZ, R. As ideias fora do lugar. São Paulo: Penguin-Companhia, 2014.
SZONDI, P. Teoria do drama burguês. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
SZONDI, P. Teoria do drama moderno. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
THOMASSEAU, J. M. O Melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.
UBERSFELD, A. Para ler o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Matheus Xavier , Marcos Bispo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

