A dupla face melodramática na peça Toda Nudez Será Castigada (1965), de Nelson Rodrigues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72800

Keywords:

Nelson Rodrigues, Melodrama, Dramaturgy, Historical Poetics

Abstract

This article analyzes the play Toda Nudez Será Castigada (1965), by Nelson Rodrigues (1912-1980). Contrary to the critical tradition that prioritizes a tragic perspective on the writer's dramaturgical production, this investigation focuses on the melodramatic procedures embedded within the text. Through close examination and historical poetics, it was observed that melodrama operates bivalently. This dual framing enables the consideration of the melodramatic form as a genre originating from bourgeois drama. Moreover, it also allows for reflection on the melodramatic mode from an expanded perspective, in light of modernity and postmodernity. Furthermore, the playwright's employment of a slippery form of melodrama is evident, as he utilizes it in a hybrid manner, drawing upon both tragic and comic elements as the plot progresses. It can be concluded that the combination of these factors fosters melodramatic ambivalence through its popularity and the commercialization of subjectivities by agents linked to the Cultural Industry.

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Author Biographies

Matheus Xavier dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Graduando em Letras Vernáculas na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Marcos Bispo dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Doutor e Mestre em Letras e Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal da Bahia, Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), onde atua como docente no Colegiado de Letras - Língua Portuguesa e Literaturas, e no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens - PPGEL. É líder do Grupo de Pesquisa Epistemologias em Didática do Português - EDIPO. Desenvolve pesquisas nas seguintes áreas: Ciências da linguagem e ensino, Didática da Língua Portuguesa, Políticas de ensino de linguagem e Formação de professores de Língua Portuguesa.

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Published

2025-08-05

How to Cite

Santos, M. X. dos, & Santos, M. B. dos. (2025). A dupla face melodramática na peça Toda Nudez Será Castigada (1965), de Nelson Rodrigues. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (36), e72800. https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72800