Education post pandemic

decolonial proposals to combat dehumanization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p572-588

Keywords:

philosophy, education, decolonial, pandemic, dehumanization

Abstract

This article will reflect on decolonization in response to the phenomenon of dehumanization spelled out in the pandemic period. The imbroglio that guided this analysis was: to what extent does decoloniality contribute to cope with the dehumanization made explicit during the Covid-19 pandemic period? The theoretical framework was referenced in Laval (2004), Freire (1967, 2011, 2018) and Ballestrin (2013). The objectives are: (i) to present the impact of the Covid-19 pandemic on Brazilian Education; (ii) describe domination practices, made explicit in the pandemic period, which strengthened the maintenance of colonized subjectivities; (iii) emphasize the role of the decolonial perspective as a device for coping with oppressive reality. As a result of the research, we demonstrate the social inequality present in Education and the current dehumanizing culture; therefore, the decolonial proposition is viable for the restructuring of values.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Pascoal Mantovani, UMESP

Doutor em Educação, mestre em ciências da religião, graduado em Teologia e Filosofia.

References

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89-117, maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 10 mar. 2020.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BITTENCOURT, Jane. A Base Nacional Comum Curricular: uma análise a partir do ciclo de políticas. In: XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: EDUCERE, 2017, Curitiba. Anais do XIII EDUCERE, 2017. p. 553-569.

CASTELL, Manuel. O poder da identidade: a era da informação: economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. especial, p. 17-34, jul./dez. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10237/9476. Acesso em: 10 mar. 2020.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2017.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. São Paulo: Forense Universitária, 2004.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

JAIM ETCHEVERRY, Guilhermo. La tragedia educativa. Buenos Aires: Fundo de Cultura Económica, 2000.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta, 2004.

PIZA, Suze de Oliveira; PANSARELLI, Daniel. Sobre a descolonização do conhecimento – a invenção de outras epistemologias. Revista Estudos de Religião, São Paulo, v. 26, n. 43, p. 25-35, 2012. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/ER/article/viewFile/3366/3255. Acesso em: 4 abr. 2020.

SANTOS, Laymert G. Politizar as novas tecnologias: o impacto sociotécnico da informação digital e genética. São Paulo: 34, 2011.

TENENTE, Luiza. Sem internet, merenda e lugar para estudar: veja obstáculos do ensino à distância na rede pública durante a pandemia de Covid-19. G1, Educação, 5 maio 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/05/sem-internet-merenda-e-lugar-para-estudar-veja-obstaculos-do-ensino-a-distancia-na-rede-publica-durante-a-pandemia-de-covid-19.ghtml. Acesso em: 5 maio 2020.

Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos