Children's literature and anti-racist education

is a countercolonial curricula (im) possible?

Authors

  • Ivanil Magalhães da Silva Fundação Universidade Federal de Rondônia (Unir)
  • Neuzi Herculina Alves de Souza Rede Municipal de Vilhena-RO
  • Kátia Sebastiana Carvalho dos Santos Farias Universidade Federal de Rondônia (Unir)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69185

Keywords:

school curriculum, Afro-Brazilian history and culture, pedagogical practices, anti-racist children's literature

Abstract

This article aims to problematize the issue of race in the school curriculum, through anti-racist children's literature, questioning stereotypical colonial practices about Afro-Brazilians. The study was guided by the question: how do the playfulness and constructive criticism present in children's literature contribute to learning about race at school? This is interventional research, with post-critical methodology characteristics and a theoretical-philosophical approach based on Derrida (2004a) and Wittgenstein (1999), in dialogue with Meyer and Paraíso (2012). Students, teachers and the management team from a municipal primary school took part. Conversation circles, reading workshops and puppet theatre were held. The results show that the interventions promoted the combat racism and expand the anti-racist literature use in the school curriculum.

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Author Biographies

Ivanil Magalhães da Silva, Fundação Universidade Federal de Rondônia (Unir)

Professora da Educação Básica da Rede Municipal de Corumbiara-RO. Mestra em Educação Escolar. Universidade Federal de Rondônia. Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEE/UNIR).

Neuzi Herculina Alves de Souza , Rede Municipal de Vilhena-RO

Mestra em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Supervisora educacional e Orientadora escolar da Educação Básica da Rede Municipal de Vilhena-RO. 

Kátia Sebastiana Carvalho dos Santos Farias, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) (2014). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar – Mestrado e Doutorado Profissional, da Universidade Federal de Rondônia (Unir).

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Published

2025-07-08

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."