Rational number interpretations as one of the central elements in the development of proportional reasoning: an approach with Frac-Soma

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i3p204-229

Keywords:

Mathematics education, Partitioning, Sharing, Comparison, Unitization

Abstract

This article aims to analyze understandings of students of the 7th grade of elementary school when solving activities that emphasize the rational number interpretations, quotient and operator. For this purpose, a qualitative approach was employed to assess 11 activities that utilized Frac-Soma and were conducted with a class of ten students from a public school in Sobradinho, RS. Data production considered protocols, recordings (audio and video), photographs, and the teacher/” ’researcher’s logbook. Among the results was that notions related to fair sharing were understood, as the students established connections between the requested quantities and the partitioning process, necessary for understanding the quotient interpretation and the development of proportional reasoning. On the other hand, obstacles were identified in relation to the comparison notion, as conclusions were not systematized regarding the notions of “the more”/“the less” one quantity is greater/smaller than another. To minimize these difficulties, during the teacher/” ’researcher’s interventions, it was necessary to emphasize the unitization process, which is fundamental to understanding the equivalence notion and this to proportional reasoning. In activities involving operator interpretation, it was found that in the action of partitioning the integer, as well as “exchanging” Frac-Soma parts for others, there was a “loss” of the unit reference. After discussions in the groups and teacher/researcher interventions, signs of understanding that the operator is a function capable of transforming the unit into another similar one was noticed. Thus, it could be concluded that the students presented an understanding of these rational number interpretations, although the notions of operator and comparison are still a challenge for some.

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Author Biographies

Claudia Aparecida Winkelmann, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrado em Educação Matemática

Rita de Cássia Pistóia Mariani, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Matemática- Licenciatura (1997) pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado em Educação (2000) pela mesma instituição e doutorado em Educação Matemática (2006) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria, lotada no Departamento de Matemática, membro do PPGEMEF - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física/ UFSM e do PPGECQVS - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da vida e saúde/UFSM. É pesquisadora e uma das líderes do EMgep - Educação Matemática: grupo de estudos e pesquisas. Tem experiência na área de Educação Matemática atuando principalmente no ensino e na aprendizagem de Matemática na Educação Básica e no Ensino Superior, bem como na formação de professores que ensinam Matemática.

Maria Arlita da Silveira Soares, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, mestrado e doutorado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora da Universidade Federal do Pampa - Campus Caçapava do Sul. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente com os seguintes temas: Educação Matemática, formação inicial e continuada, ensino aprendizagem de Matemática. Integrante dos Grupos de Pesquisas: GEEM - Grupo Estudos em Educação Matemática e EMgep - Educação Matemática: grupo de estudos e pesquisas.

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Published

2025-08-31

How to Cite

WINKELMANN, C. A.; MARIANI, R. de C. P.; SOARES, M. A. da S. Rational number interpretations as one of the central elements in the development of proportional reasoning: an approach with Frac-Soma. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 3, p. 204–229, 2025. DOI: 10.23925/1983-3156.2025v27i3p204-229. Disponível em: https://revistas-anterior.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62779. Acesso em: 23 dec. 2025.