Mathematical knowledge for teaching in the context of inclusive education

an analysis of descending bifurcations in the teaching of the arithmetic mean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p392-417

Keywords:

Teacher knowledge, Inclusive mathematics education, Arithmetic mean, Mathematics didactics

Abstract

This study analyzes a specific episode in the teaching arithmetic mean in a 9th grade class, composed of sighted students and a blind student, in a state public school in Paraíba. Using an analytical approach inspired by the middle structure of the Theory of Didactic Situations, especially the concept of didactic bifurcations, it examines how the professor's didactic knowledge adapted to meet the needs of the visually impaired student. It is observed that the professor introduces different strategies for students access to knowledge, showing sensitivity to the classroom context in which there is a visually impaired student. However, these adaptations can result in a temporary disconnection between the student and the objective set for the class. The conclusions highlight the importance of an analytical approach focused on didactics in the teaching of mathematics in inclusive contexts, which explores the impacts of didactic practices on professors' knowledge.

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Author Biographies

Wuallison Firmino dos Santos, Universidade Estadual da Paraíba

Graduado em Matemática - Licenciatura pela Universidade Federal de Campina Grande. Especialista em Ensino de Matemática pela Faculdade PROMINAS. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba. Doutorando em Ensino pela RENOEN (Rede Nordeste de Ensino) - polo UEPB. Experiência em Doutorado-Sanduíche (PDSE-CAPES) na Université Clermont Auvergne/França. Professor permanente no Instituto Federal da Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, campus Monteiro. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Educação Matemática Inclusiva da Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Transposição Didática, Teoria Antropológica do Didático, Decisões Didáticas e Educação Matemática Inclusiva voltada para alunos com deficiência visual e surdos.

Marcus Bessa de Menezes, Universidade Federal do Pernambuco

Possui Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2000), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2004), Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2010) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco, com Estágio na Universidad Complutense de Madrid (2015). Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Matemática do Centro de Acadêmica do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco (CAA-UFPE), Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB); Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq intitulado: Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Educação Matemática Inclusiva e Pesquisador da Universidade Federal de Pernambuco no Grupo de Fenômenos Didáticos. Tem experiência na área de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Contrato Didático, Transposição Didática, Teoria Antropológica do Didático e Educação Inclusão.

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Published

2025-05-31

How to Cite

SANTOS, W. F. dos; MENEZES, M. B. de. Mathematical knowledge for teaching in the context of inclusive education: an analysis of descending bifurcations in the teaching of the arithmetic mean. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 392–417, 2025. DOI: 10.23925/1983-3156.2025v27i2p392-417. Disponível em: https://revistas-anterior.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66660. Acesso em: 20 dec. 2025.

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math