The conceptual problem in some abstract comics

reflections and criticism

Authors

Keywords:

abstract comics, non sequitur, arthrology of images, narrativity

Abstract

This article addresses an ontological issue for the study of contemporary comic books, namely, those works that are broadly called abstract comics. To do so, we will reflect on this type of production, having as its main premise that some of these works cannot be classified as comics, even if we take into account the quotations present in some of these works, which recur in the language of comic books: balloons, frames, gutters and onomatopoeia and others. Socially there is also the media label - Abstract Comics - that their producers, critics and public gave to these artistic creations in an indiscriminate way and which contributes to the problem. To support our arguments we will use, among other authors, Pierre Fresnault-Deruelle (1976), Scott McCloud (1995) and Thierry Groesnteen (2013) who support the idea that comics need more than a mere juxtaposition or overlap of verbal and visual materials to be called comic books. According to these authors, these dimensions (visual and/or verbal) need to be minimally articulated to produce a narrative meaning like comics - the basis of the legitimation under which we support.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andre Luiz Souza da Silva (Betonnasi), Universidade do Estado da Bahia

É Pós-Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Estado de São Paulo - USP (2018). Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2010). Mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela UFBA (2006). Especialista em Metodologia de Pesquisa e Extensão em Educação pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2003). Graduado em Desenho Industrial com habilitação em Programação Visual pela UNEB (2001). Professor Titular do curso de Desenho Industrial/Design da UNEB. Professor permanente do Mestrado Profissional Gestão e Tecnologia Aplicada à Educação - GESTEC/UNEB (2012). Coordenador do NDE - Núcleo Docente Estruturante dos cursos de Design/Desenho Industrial da UNEB (2015-2017). Coordenador do Curso de Design da UNEB (2017-2018). Coordenador do Laboratório de História em Quadrinhos, Ilustrações e Animações da UNEB (2009). Co-Coordenador do K-Lab/Kimera da UNEB (2016-2017). Líder do grupo de pesquisa Pop Cult - UNEB (2018). Pesquisador na área de Comunicação e Cultura, com ênfase nos aspectos narrativos das histórias em quadrinhos. Atua como pesquisador nos seguintes temas: Games, Histórias em Quadrinhos, Narrativas Visuais (Fotografia e Quadrinhos), Narrativas Transmidiáticas, Texto/Imagem, Sintaxe Visual, Mangá, Tipicidade do Herói e Mito.

 

Danilo Andrade Bittencourt, Universidade do Estado da Bahia

É Mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Bacharel em Design de Produto pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) com experiência em Iniciação Cientifica e Monitoria de Ensino. Pesquisador inserido nos campos da Estética, da Comunicação e do Design; atua na investigação das histórias em quadrinhos, da cultura pop japonesa, do grotesco e do gênero horror, abordando-os a partir dos métodos da estética da recepção, da narratologia e da sintaxe visual. Membro do Grupo de Pesquisa Recepção e Crítica da Imagem (GRIM) na Universidade Federal da Bahia e do Grupo de Pesquisa Narrativas Ficcionais em Design, Educação e Cultura Pop (Pop Cult) na Universidade do Estado da Bahia.

 

References

ARISTÓTELES. Poética. Tradução: Baby Abrão. São Paulo: Nova Cultural, 2004. p. 37-75.

ARISTÓTELES. Metafísica. 2. ed. Tradução: Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2012.

EL LISSITZKY. About two Squares: A suprematist tale of two squares in six constructions. [S.l.]: Tate Publishing, 2015.

FRESNAULT-DERUELLE, Pierre. Du linéaire au tabulaire. Communications, n. 24(1). Paris: SEUIL, 1976. In: Persée. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/comm_0588 8018_1976_num_24_1_1363. Acesso em: 18 fev. 2024.

GREIMAS, Algirdas. Semântica estrutural. 2. ed. São Paulo, 1976 (1966).

GROENSTEEN, Thierry. Comics and narration. Jackson: University Press of Mississippi, 2013.

GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. São Paulo: Marsupial, 2015.

LINCK, Alexandre. Quadrinhos abstratos. In: Quadrinhos na Aarjeta (Canal do YouTube), 7 jun. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hscnrnKLOHQ. Acesso em: 16 fev. 2024.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Book, 1995.

MILLER, Ann. Reading bande dessinée. Bristol: Intellect, 2007.

MOLOTIU, Andrei. Abstract comics: the anthology (1967-2009). Seattle: Fantagraphics, 2009.

NASI, Eduardo. Cada um no seu quadrinho: quadrinhos abstratos e (os nada novos) Limites nos quadrinhos. Universo HQ, 21 out. 2019. Disponível em: https://universohq.com/cada-um-no-seu-quadrinho/quadrinhos-abstratos-e-os-nada-novos-novos-limites-dos-quadrinhos/. Acesso em: 16 de fev. de 2024.

OUTCAULT, Richard. The yellow kid. New York: New York World, 1895.

LICHTENSTEIN, Roy. WHAAM!, 1963 In: Tate Modern. Disponível em: https://www.tate. org.uk/art/artworks/lichtenstein-whaam-t00897. Acesso em: 25 jul. 2025.

MOLOTIU, Andrei. WiP. Abstract Comics: The Blog, 8 fev. 2019. Disponível em: https://

abstractcomics.blogspot.com/2019/02/wip.html. Acesso em 25 jul. 2025.

NEUENSCHWANDER, Rivane. Rivane Neuenschwander in e-flux announcements. E-flux Announcements, 2 dez. 2004. Disponível em: https://www.e-flux.com/announ-

cements/42372/currents-93-rivane-neuenschwander/. Acesso em: 18 fev. 2024.

POLLOCK, Jackson. Lavender Mist, Number One, 1950. In: National Gallery of Art. Disponível em: https://www.nga.gov/artworks/55819-number-1-1950-lavender-mist. Acesso em 25 jul. 2025.

SOUSANIS, Nick. Desaplanar. São Paulo: Venenta, 2017.

TESNIÈRE, Lucien. Elementos de sintaxe estrutural. Madri: Gredos, 1994 (1959).

Published

2025-10-01

Issue

Section

Artigos | Articles