Pop Culture and Catholic Evangelization

media disputes and transformations

Authors

Keywords:

pop culture, music video, hip-hop, religion, media

Abstract

This article analyzes how the entertainment industry influences the cultural expressions produced by Catholic agents, linking them to the sensibilities and discourses of pop culture. Based on cultural studies, it investigates the coexistence of hegemonic norms and alternative practices in media based evangelization. The study concludes that Catholic conventions are contested and re-signified, shaping new aesthetic and discursive foundations for religious productions in the media.

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Author Biography

Caio Barbosa Nascimento, Universidade Federal da Bahia

Doutor e Mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas (POSCOM-UFBA - Conceito CAPES 6). Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Realizou estágio doutoral no Laboratório de História dos Sistemas de Pensamento do IDEA Programa de Estudos Avançados do PPGCOM UFRJ.  Atuou como jornalista e assessor de comunicação em jornais, prefeituras e empresas na Bahia e no Espírito Santo. Foi professor substituto na Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia. Atualmente é professor do curso de audiovisual vinculado à TV Pelourinho que profissionaliza jovens da periferia de Salvador. Os interesses de pesquisa concentram-se nos temas de: Audiovisualidades e materialidades da comunicação; experiência estética e cultura pop, religião, mídia e imagem.  

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Published

2025-10-02

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Section

Artigos | Articles