Between the sea breezes and floods:
portrait of multi-grade classes during the flood period in a rural school in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-4807.2025i37e68940Keywords:
Multigrade classes, School, Floodplain region, Students, Alenquer-PAAbstract
The study in question consists of debating questions about multigrade classes in a rural school located in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA. Following this line of reasoning, multigrade classes bring together singularities of students in different age groups in a single classroom, generating great challenges for the teacher to teach literacy and carry out diversified activities with students. In view of this information, this study aimed to investigate what are the main challenges of teachers when working with students of early childhood education and early years of basic education in multigrade classes in a rural school located in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA. The methodology used in this work is field research with a qualitative approach, which will be used as an instrument for data collection, interviews and testimonies of teachers who work in multigrade classes. The results indicate that teachers do what they can to teach literacy, looking for alternatives to make classes more attractive and that serve students in a way that does not leave them excluded. As considerations, we consider that there is much to be improved with regard to rural schools located in the floodplain region, for example, thinking about public policies for this modality and the training of teachers so that they can act with seriousness and commitment in the midst of local geographical peculiarities.
Downloads
Metrics
References
CAMPOS, Andria R. C.; SOUZA, Ednilson S. R. Ensino de ciências no contexto amazônico: refletindo sobre a educação em ciências. In: COLARES, A. A.; RODRIGUES, G. C. L.; COLARES, M. L. I. S. (orgs.). Educação e realidade amazônica. v. 5. Campinas, SP: Editora Navegando, 2020.
CORRÊA, S. R. M.; HAGE, S. A. M. A Amazônia: a urgência e necessidade da construção de políticas e práticas educacionais inter/multiculturais. Revista NERA, v. 14, n. 18, p. 79–105, 2011.
COSTA, Danielle C. B.; CORRÊA, Martina S. Uma escola para a Amazônia? In: COLARES, A. A.; COLARES, M. L. I. S. (orgs.). Educação e realidade amazônica. v. 1. Uberlândia: Navegando Publicações, 2016.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
HAGE, Salomão Mufarrej. Educação do campo, legislação e implicações na gestão e nas condições de trabalho de professores das escolas multisseriadas. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 2., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: [s.n.], 2011. v. 1.
MOURA, Terciana V.; SANTOS, Fábio J. S. A pedagogia das classes multisseriadas: uma perspectiva contra hegemônica às políticas de regulação do trabalho docente. Revista Debates em Educação, UFRB/UNEB, 2012.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno; SANTOS, Tânia Regina Lobato (ed.). Educação em classes multisseriadas na Amazônia: singularidade, diversidade e heterogeneidade. Belém: EDUEPA, 2011.
ROCHA, S. H. X.; COLARES, M. L. I. S. A organização do espaço e do tempo escolar em classes multisseriadas: na contramão da legislação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 13, n. 50, p. 90–98, 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v13i50.8640296.
ROCHA, M. I. A.; HAGE, S. M. (org.). Escola de direito reinventando escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SÁ, Erivelton F.; CORRÊA, Talita A. Educação infantil do campo: relações entre o geral e o específico nas propostas pedagógicas e no trabalho docente com as crianças da várzea amazônica? In: COLARES, A. A.; COLARES, M. L. I. S. (orgs.). Educação e realidade amazônica. v. 1. Uberlândia: Navegando Publicações, 2016.
SANFELICE, José Luis. Prefácio. In: COLARES, A. A.; COLARES, M. L. I. S. (orgs.). Educação e realidade amazônica. Uberlândia: Navegando Publicações, 2016. p. 7–9.
SANTANA, Tiago A. S.; BRITTO, Luiz P. L. Pós-graduação na Amazônia: desafios para expansão e melhoria da qualidade. In: COLARES, M. L. I. S.; PEREZ, J. R. R.; CARDOZO, M. J. P. B. (orgs.). Educação e realidade amazônica. v. 3. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.
SILVA, Tatiana de Sousa. Trabalho docente em escolas rurais multisseriadas. 2017. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2017.
SOARES, Lucas et al. Diversidade cultural na Amazônia: desafios e perspectivas. In: COLARES, A. A.; RODRIGUES, G. C. L.; COLARES, M. L. I. S. (orgs.). Educação e realidade amazônica. v. 5. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020.
SOUSA, Julliany X.; MARTINS, Simone K. R. Conceitualizações de território amazônico e um retrato histórico das questões agrárias no Brasil. In: COLARES, A. A.; RODRIGUES, G. C. L.; COLARES, M. L. I. S. (orgs.). Educação e realidade amazônica. v. 5. Campinas, SP: Editora Navegando, 2020.
SURGIK, A. C. S. Estudos jurídicos para a várzea amazônica. In: BENATTI, J. H. et al. A questão fundiária e o manejo dos recursos naturais da várzea: análise para a elaboração de novos modelos jurídicos. Manaus, AM: Edições IBAMA/ProVárzea, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ponto-e-Vírgula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


