Between the sea breezes and floods:

portrait of multi-grade classes during the flood period in a rural school in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA

Authors

  • Diogo dos Santos Vieira UFOPA
  • Luciandro Tássio Ribeiro de Souza UFOPA Universidade Federal do Oeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-4807.2025i37e68940

Keywords:

Multigrade classes, School, Floodplain region, Students, Alenquer-PA

Abstract

The study in question consists of debating questions about multigrade classes in a rural school located in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA. Following this line of reasoning, multigrade classes bring together singularities of students in different age groups in a single classroom, generating great challenges for the teacher to teach literacy and carry out diversified activities with students. In view of this information, this study aimed to investigate what are the main challenges of teachers when working with students of early childhood education and early years of basic education in multigrade classes in a rural school located in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA. The methodology used in this work is field research with a qualitative approach, which will be used as an instrument for data collection, interviews and testimonies of teachers who work in multigrade classes. The results indicate that teachers do what they can to teach literacy, looking for alternatives to make classes more attractive and that serve students in a way that does not leave them excluded. As considerations, we consider that there is much to be improved with regard to rural schools located in the floodplain region, for example, thinking about public policies for this modality and the training of teachers so that they can act with seriousness and commitment in the midst of local geographical peculiarities.

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Author Biographies

Diogo dos Santos Vieira, UFOPA

Mestre em Ciências da Sociedade pela Universidade Federal do Oeste do Pará-UFOPA; Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí UFPI; Especialista em Ciências Sociais pelo Instituto Mineiro de Educação Superior IMES; Especialista em Docência e Prática das Artes Visuais pela faculdade Fócus Paraná; Especialista em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Educação Especial pela Faculdade Venda Nova do Imigrante FAVENI; Graduando em Ciências Sociais pelo Escola Técnica Professor Everardo Passos - ETEP; Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pelo Centro Universitário Luterano de Santarém CEULS ULBRA. Foi bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência PIBID, na modalidade iniciação à docência pelo Centro Universitário Luterano de Santarém, vinculado ao projeto/subprojeto CEULS Multidisciplinar (Educação Física e Pedagogia) através da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal Nível Superior (CAPES); além de no respectivo período vigente ter sido voluntário de projeto de extensão Ações Socioeducativas no Ciclo de Formação Geral CEULS-ULBRA. As linhas de interesse de pesquisas são: Educação do campo: escolas rurais e ribeirinhas, arte educação, cultura, formação de professores, estudos etnográficos na realidade escolar. Faz parte do membro de pareceristas da revista Unilasalle vinculada a Universidade La Salle-Canoas RS.

Luciandro Tássio Ribeiro de Souza, UFOPA Universidade Federal do Oeste do Pará

Atualmente, sou doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Sociedade, Natureza e Desenvolvimento, da Universidade Federal do Oeste do Pará (PPGSND/UFOPA). Minhas formações acadêmicas também incluem: Mestrado em Sociedade, Ambiente e Qualidade de Vida (PPGSAQ/UFOPA, 2022-2024); Graduação em Licenciatura em Letras - Português e Literaturas da Língua Portuguesa, pela Universidade Luterana do Brasil (2014-2017); Graduação em Licenciatura em Informática Educacional, pela Universidade Federal do Oeste do Pará (2018-2022); Graduação em Licenciatura em Pedagogia, pelo Centro Universitário Internacional (2023-2024). Especialização em Letras - Português e Literatura, pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (2019-2020); Especialização em Educação Especial, Inclusiva e Libras, pela Faculdade Estratego (2021-2022); Especialização em Tecnologias Digitais e Educação a Distância, pela Faculdade Estratego, (2023-2023) e Especialização em Gestão Educacional e Docência no Ensino Básico e Superior, pela Faculdade Estratego (2023-2023). Além disso, sou membro de grupos de pesquisa, incluindo o NEPECGIM - Núcleo de Ensino e Pesquisa sobre Espaço e Currículo de Geografia e Imagem e Multiculturalismo, desde 2020, e, do Grupo de Pesquisa PRÁXIS UFOPA, desde 2022, sob a coordenação da Professora Doutora Tania Suely Azevedo Brasileiro, da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA).

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Published

2025-07-22

How to Cite

Vieira, D. dos S., & Souza, L. T. R. de . (2025). Between the sea breezes and floods:: portrait of multi-grade classes during the flood period in a rural school in the floodplain region of the municipality of Alenquer-PA. Ponto-E-Vírgula, 1(37). https://doi.org/10.23925/1982-4807.2025i37e68940