Historical origins of the educational agenda of the Unified Black Movement (MNU)

An analysis of the Afro-Latin-America supplement from Versus newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2023v78p68-96

Keywords:

Afro-Latino-América, Black press, Anti-racist education, Black Movement

Abstract

This article aims to present the ideas disseminated by an important periodical in the 1970s – during the military dictatorship – which collaborated to formulate and to support the educational thesis defended by Unified Black Movement, in the following years. The sources analyzed are part of the so-called black press, specifically, the “Afro-Latino-América” supplement from the Versus newspaper. This mentioned section was published in twenty numbers of the Versus, between 1977 and 1979. The ideology highlighted through the “Afro-Latino-América” pages conforms substantive foundations for confronting the Eurocentrism of Brazilian society and the white centrism of the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fabiana de Cássia Rodrigues, Faculdade de Educação - Universidade de Campinas (Unicamp)

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001), mestrado em História Econômica pela Universidade Estadual de Campinas (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2013). Atualmente é professora do Departamento de Filosofia e História da Educação da Faculdade de Educação, da Universidade Estadual de Campinas. Pesquisadora do Grupo Histedbr e do GEPECS, na FE - Unicamp. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: pensamento social e educacional, movimentos sociais, história e historiografia da educação, história de periódicos educacionais, a luta das mulheres e do Movimento Negro Unificado na defesa da educação pública. Autora do livro "MST: formação política e reforma agrária nos anos de 1980."

References

AFRO-LATINO-AMÉRICA. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014. 105 p. (fac-símile). Disponível em https://fpabramo.org.br/publicacoes/estante/afro-latino-america-versus/ Acesso: 30/01/2023.

ALBERTI, V.; PEREIRA, A. Histórias do movimento negro no Brasil. Depoimentos ao CPDOC. Rio de Janeiro: Pallas; CPDOC – FGV, 2007.

AZEVEDO, L.; RODRIGUES, M. da P. Diário da libertação. (A Guiné-Bissau da Nova África). São Paulo: Versus, 1977.

BARRETO, E. S. et. al. Ensino de 1º e 2º graus: intenção e realidade. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, São Paulo, n. 30, 1979.

BENEDITO, B. S.; CARNEIRO, S.; PORTELLA, T. (orgs.). Lei 10.639/03: a atuação das Secretarias Municipais de Educação no ensino de história e cultura africana e afro-brasileira. São Paulo: Instituto Alana, 2023.

BRAGA, L. S. A luta em defesa da educação pública no Brasil (1980 – 1996): obstáculos, dilemas e lições à luz da história. Marília: Lutas Anticapital, 2020.

CARNEIRO, S. Entrevista. ALBERTI, V.; PEREIRA, A. Histórias do movimento negro no Brasil. Depoimentos ao CPDOC. Rio de Janeiro: Pallas; CPDOC – FGV, 2007.

COSTA, E. V., O mito da democracia racial no Brasil. In: COSTA, E. V., Da monarquia à república. Momentos decisivos. São Paulo: Editora da Unesp, 1999.

CUNHA, L. A. Educação, Estado e Democracia no Brasil. São Paulo: Cortez, 1991.

FAUSTINO, D. Frantz Fanon e as encruzilhadas. São Paulo: Ubu, 2022.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau. Registros de uma experiência em processo. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Globo, 2008. v. 1 e v. 2.

______. Prefácio. In: AZEVEDO, L., RODRIGUES, M. da P. Diário da libertação. (A Guiné-Bissau da Nova África). São Paulo: Versus, 1977.

GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

GILROY, P. O Atlântico Negro, modernidade e dupla consciência. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

GONZALEZ, L. Cultura, etnicidade e trabalho: efeitos linguísticos e políticos da exploração da mulher [1979]. In: RIOS, F.; LIMA, M. (org.). Por um feminismo afro-latino-americano. São Paulo, Zahar, 2020.

______. O movimento negro na última década. In: GONZALEZ, L.; HASENBALG, C. Lugar de Negro. São Paulo: Zahar, 2022.

GONÇALVES, L. A. O. O silêncio: um ritual pedagógico a favor da discriminação racial (um estudo acerca da discriminação racial como fator de seletividade na escola pública de primeiro grau 1ª a 4ª série). Mestrado, UFMG, Belo Horizonte, Brasil, 1987.

GUIMARÃES, A. S. A. A recepção de Fanon no Brasil e a identidade negra. Novos Estudos, n. 81, jul. 2008.

HANCHARD, M. G. Orfeu e o poder. O movimento negro no Rio de Janeiro e São Paulo (1945-1988). Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2001.

HASENBALG, C. O movimento negro. Anais do Seminário O Retorno do Ator. São Paulo: FE/USP, 1992.

KÖSSLING, K. S. As lutas anti-racistas de afro-descendentes sob vigilância no DEOPS/SP (1964-1983). Mestrado, Programa de História Social-USP, São Paulo, Brasil, 2007.

KUCINSKI, B. Jornalistas e revolucionários nos tempos da imprensa alternativa. São Paulo: Edusp, 2018.

LOBATO, M. Presidente negro. Rio de Janeiro: Biblioteca Azul, 2008.

MBEMBE, A. Crítica à razão negra. Lisboa: Antígona, 2017.

MOURA, C. Organizações negras. In: SINGER, P.; BRANT, V. C. São Paulo: o povo em movimento. Petrópolis, Vozes, 1980.

MOVIMENTO NEGRO UNIFICADO, Programa de Ação, 1978.

NERIS, N. A voz e a palavra do movimento negro na Constituinte de 1988. São Paulo: Casa do Direito. 2018.

OCUPAÇÃO CULTURAL JEHOLU. Ẹnití Lànà - Aquele que abre o caminho - Episódio 4 - LANCEIRO NEGRO. Direção: Felipe Brito. Produção: 2023. YouTube, 11 fev. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hR4tyUxtEkM&t=1569s. Acesso: 26/06/2023.

PEREIRA, A. A. O mundo negro: a constituição do movimento negro contemporâneo. Doutorado, Programa de Pós-graduação em História-UFF, Niterói, Brasil, 2010.

PEREIRA, A. A.; MAIA, J. L.; LIMA, T. C. S. de. Os rolês do movimento negro brasileiro na atualidade, nas “pegadas” da educação. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 75, p. 162-183, abr. 2020.

PEREIRA, N. M. O Afro-Latino-América que vive em mim. In: BRAUNS, E.; SANTOS, G., OLIVEIRA, J. A. (orgs.). Movimento Negro Unificado: a resistência nas ruas. São Paulo: Edições Sesc/Fundação Perseu Abramo, 2020a.

______. Pela mulher negra. In: BRAUNS, Ennio; SANTOS, Gevanilda, OLIVEIRA, José Adão (orgs.). Movimento Negro Unificado: a resistência nas ruas. São Paulo: Edições Sesc/Fundação Perseu Abramo, 2020b.

PINTO, R. P. Movimento negro e educação do negro: a ênfase na identidade. Cad. Pesq., São Paulo, n. 86, p. 25-38, ago. 1993. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/936/941 Acesso em: 2203/2022.

RATTS, A. (org.). Uma história feita por mãos negras: Relações raciais, quilombos e movimentos – Beatriz Nascimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

RIOS, F. M. Elite política no Brasil: relação entre movimento social, partidos políticos e Estado. Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Sociologia-USP, São Paulo, Brasil. 2014.

______. A trajetória de Thereza Santos: comunismo, raça e gênero durante o regime militar. Plural, v. 21.1, 2014a, p. 73-96.

ROSEMBERG, F. Relações raciais e rendimento escolar. Cadernos de Pesquisa. n. 63, 1987.

SANTOS, J. R. dos. O movimento negro e a crise brasileira. Política e Administração, v. 2, jul.-set. 1985.

SANTOS, T. Malunga Thereza Santos. A história de vida de uma guerreira. São Carlos: Edufscar. 2008.

SPOSITO, M. P. A ilusão fecunda. A luta por educação nos movimentos populares. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1993.

SOUZA, F. da S. Afro-descendência em Cadernos Negros e Jornal do MNU. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Published

2023-12-10

How to Cite

Rodrigues, F. de C. (2023). Historical origins of the educational agenda of the Unified Black Movement (MNU): An analysis of the Afro-Latin-America supplement from Versus newspaper. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 78, 68–96. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2023v78p68-96