The lessons of The Karate Kid
Cinema and education in the United States of the 1980's
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p399-425Keywords:
Cinema, History, Education, United States, The Karate KidAbstract
The American film The Karate Kid (1984), aimed at a youth audience, is examined as a historical source to explore the socio-political landscape of the United States in the 80’s. Through a critical lens, this article argues that the film reinforces elements prevalent in the media culture of the time, such as anti-pedagogical discourse and the reaffirmation of American masculinity, in the context of the expansion of neoliberal policies and conservatism during Ronald Reagan's re-election.
Downloads
References
Fílmica
THE Karate Kid (Karatê Kid: a hora da verdade). Direção: John G. Avildsen. Produção: Jerry Weintraub. Roteiro: Robert Mark Kamen. Fotografia: James Crabe. Edição: John G. Avildsen. USA: Columbia Pictures, 1984. 1 DVD. 126 min. color. leg.
Impressas
A NATION at risk – Report from National Commission on Excellence in Education (NCEEd). Disponível em: <https://www2.ed.gov/pubs/NatAtRisk/risk.html> Acesso em: 20 set. 2024.
MARTINI, E. L’America della spetacolaritá. Cineforum: rivista mensili de cultura cinematografica, Italia, a. 23, n. 9, p. 5-8, set. 1983.
MASLIN, J. Screen Karate Kid, bane of bullies, New York Times, 22 jun. 1984. Disponível em: http://www.nytimes.com/movie/review?res=9904E0D81739F931A15755C0A962948260&mcubz=1 Acesso em: 10 jun. 2017.
EBERT, R. The Karate Kid. January, 1984. Disponível em: https://www.rogerebert.com/reviews/the-karate-kid-1984
Bibliográficas
ALVES, R. “Juventude em fúria”: representações, tensões e política no governo Reagan. 2017. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis.
ALVES JÚNIOR, A.; TROVÃO, F. Conservadores ontem e hoje: um olhar sobre os Estados Unidos dos anos 1980. In: VARES, S.; POLLI, J. Democracia em tempos de conservadorismo. São Paulo: In House, 2016. p. 38-52.
BAUMAN, Z.; DONSKIS, L. Cegueira moral: a perda da sensibilidade na modernidade líquida. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
BERGAN, R. Guia Ilustrado de Cinema. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BEDERMAN, G. Manliness and civilization: a cultural history of gender and race in the United States, 1880-1917. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
BRADEMAS, J. Escolaridade e política pública. In: BERLOWITZ, L.; DONOGHUE, D.; MENAND, L. A América em teoria. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993. p. 184-200.
BULMAN, R. Hollywood goes to High School: cinema, schools, and american culture. New York: Worth Publishers, 2005.
BRYAN, G. Quem tem um sonho não dança: cultura jovem brasileira nos anos 80. Rio de Janeiro: Record, 2004.
CASTELLANO, M; BACKER, B. Renovações do self-made man: meritocracia e empreendedorismo nos filmes “A procura da felicidade” e “A rede social”. Revista Ciberlegenda, Rio de Janeiro, n. 32, p. 32-43, 2015.
CLABAUGH, G. The cutting edge. The educational legacy of Ronald Reagan, Educational Horizons, USA, v. 82, n. 4, p. 256-259, s/a. Acesso: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ684842.pdf em 11.09.2024.
DALE, R. O marketing do mercado educacional e a polarização da educação. In: GENTILI, P. (org.). Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 19 ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 109-139.
DALTON, M. The Hollywood Curriculum: teachers in the movies. New York: Peter Lang Publishing, 2010.
DWYER, M. Back to the Fifties: nostalgia, Hollywood film, and popular music of the seventies and eighties. Oxford: Oxford University Press, 2015.
FANTASIA, R. Despotismo no trabalho e dessindicalização. In: LINS, D.; WACQUANT, L. Repensar os Estados Unidos: por uma sociologia do superpoder. Campinas: Papirus, 2003. p. 21-54.
FELINTO, E. Mr. Sandman, bring me a Time Machine: temporalidade, contingência e gênero em Back to the Future e Donnie Darko. Revista Significação, São Paulo, v. 43, n. 45, p. 149-166, 2016.
GERSTLE, G. America crucible: race and nation in the twentieth centrury. Princeton: Princeton University Press, 2002 (versão ebook Kindle).
JOHNSON, H. Sleepwalking through History: America in the Reagan Years. New York: Norton, 1991.
KATZ, M. B. O novo pânico educacional. In: BERLOWITZ, L.; DONOGHUE, D.; MENAND, L. A América em teoria. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993. p. 168-183.
KELLNER, D. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC, 2001.
KIBBI, M. D. Real men: representations of masculinity in the eighties cinema. 1987. 268 f. Thesis (Doctor of Philosophy) - University of Western Sydney.
LAGNY, M. O cinema como fonte de história. em: NOVOA, J., FRESSATO, S., FEIGELSON, K. (orgs). Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Ed. Da UNESP, 2009. p. 99-131.
LAWRENCE, J.; JEWETT, R. The myth of the american superhero. Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 2002.
LOPEZ, S. Reagan’s era: back to the macho future. Revista Canária de Estudos Ingleses, San Cristóbal de La Laguna, n. 67, p. 193-202, 2013.
NETO, R. M. Reaganation: a nação e o nacionalismo (neo) conservador nos Estados Unidos (1981-1988). 2010. 265 f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro.
OLIVEIRA, S. Representações da juventude americana no cinema de Hollywood da década de oitenta. 2008. 84 f. Dissertação (Mestrado em Línguas, Literatura e Culturas) - Programa de Pós-Graduação em Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro, Portugal.
PIVEN, F. F.; CLOWARD, R. A. The new class war: Reagan´s attack on the welfare state and its consequences. New York: Pantheon Books, 1982.
ROSSI, S. Reagan, Rambo and the red dawn: the impacts of Reagan's presidency on Hollywood of the 1980s. 2007. 112 f. Dissertação (Mestrado em Artes e Ciências) - Universidade de Ohio, Columbus.
SAVAGE, J. A criação da juventude: como o conceito de teenager revolucionou o século XX. Tradução de Talita M. Rodrigues. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.
SILVA, T. G. Dirigido por Martin Scorsese: um estudo comparativo de Taxi Driver, Os Infiltrados e seus contextos de produção. 2015. 222 f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
TROVÃO, F.; MOLL, R. Conservadorismo e política nos Estados Unidos no filme “Curtindo a vida adoidado”, História Revista, Goiânia, v. 25, n. 3, p. 207-231, 2020.
TURNER, G. Cinema como prática social. São Paulo: Summus Editorial, 1988.
Sítios eletrônicos
IMDb – International Movies Database - www.imdb.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

