The historical demand of the brazilian black movement for access to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p74-100

Keywords:

History, Education, Law, Inclusion

Abstract

This article aims to analyze the historical demand of the Black Brazilian Movement for access to education. This is qualitative bibliographical research supported by Critical Race Theory (CRT). The method chosen for data analysis combines hermeneutics and dialectics, which allowed us to interpret the meanings of the discourses elaborated (hermeneutics) and to understand their meanings through the contradiction, and the historical and social context in which they were constituted (dialectics). The results indicate that the Black Movement, throughout its historical trajectory, has become an important social actor in the demand, proposal and fight for fairer educational policies.

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Author Biographies

Enilton Ferreira Vieira, Universidade Federal do Amapá

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Administrador e Advogado. Possui experiência na área de administração pública, com ênfase em contabilidade e finanças públicas e auditoria. No âmbito acadêmico, dedica-se a estudos que possibilitem o desenvolvimento de políticas públicas voltadas para a participação, a ampliação e a integração de pessoas socialmente vulneráveis. Pesquisador e membro no Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção em Corporeidade, Artes, Cultura e Educação para as Relações Étnico-Raciais com Ênfase em Educação Quilombola e Escolar (GEPEI). E-mail: nilton331@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1875-8843

Piedade Lino Videira , Universidade Federal do Amapá

Mestre,  Doutora e Pós-Doutora em Educação Brasileira pelo Programa de Pós-graduação, Stricto Sensu, da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará  (UFC). Eixos Temáticos de Pesquisa: Movimentos Sociais, Educação Popular e Escola. Linha teórica: Sociopoética, Cultura e Relações Étnico-Raciais e História e Memória da Educação. Sou Professora Assistente III na Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), lotada no Curso de Pedagogia,  integro, também,  o Corpo Docente do Programa de Pós-graduação em Educação(PPGED-UNIFAP), do Curso de Especialização em Estudos Teatrais Contemporâneos (EECT-UNIFAP) e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva/PROFEI (UNESP-UNIFAP). Sou líder do Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção Pedagógica em Corporeidade, Artes, Cultura e Educação para as Relações Étnico-Raciais, com Ênfase em Educação Quilombola e Escolar (GEPEI) e do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros NEAB-UNIFAP). E-mail:  piedadevideira08@gmail.com  https://orcid.org/0000-0001-5325-9073

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade do Estado do Amapá

Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amapá (UEAP). Professor no Mestrado Profissional em Matemática da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Lider e fundador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática, Cultura e Relações Étnico-Raciais (GEPECRER).Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com   ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2947-5347

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Published

2025-09-10

How to Cite

Vieira, E. F., Videira , P. L., & Custódio, E. S. (2025). The historical demand of the brazilian black movement for access to education. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 83, 74–100. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p74-100

Issue

Section

Artigos Dossiê