Individualized educational plan for deaf students who use spoken language using hearing technology
informational material for speech-language pathologists and audiologists
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2025v37i3e70012Keywords:
Hearing loss, Mainstreaming education, Education special, Self-Help devicesAbstract
This methodological study aimed to develop an informational resource on the Individualized Educational Plan (IEP), specifically designed to support the work of speech-language pathologists (SLPs) with students who are deaf, use spoken language, and rely on hearing technology. The study was conducted in two stages: an integrative literature review followed by the development of an eBook. The review was carried out using the PubMed and Virtual Health Library (BVS) databases, initially identifying 92 studies. After screening and full-text analysis, five articles were included. Although none addressed the IEP directly, they provided insights into educational practices with this population, highlighting a gap in the literature—particularly concerning the use of hearing technologies. Based on these findings, an eBook was developed following the principles of Inclusive Graphic Material in Health, covering diagnostic assessment, goal setting, and educational strategies. The proposed resource aims to address a practical need by supporting SLPs in the construction of IEPs and promoting educational equity for students who are deaf and use spoken language in school settings.
Downloads
References
Costa DDS, Schmidt C, Camargo SPH. Plano Educacional Individualizado: implementação e influência no trabalho colaborativo para a inclusão de alunos com autismo. Rev Bras Educ [Internet]. 2023; 28: e280098.Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280098
Rocha MG de S da, Pletsch MD. O atendimento educacional especializado (AEE) para alunos com múltiplas deficiências frente às políticas de inclusão escolar: um estudo sobre práticas pedagógicas. RevistAleph [Internet]. 2013 dez [citado 13 jan. 2025]; (20). Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/38991
Las necesidades educativas especiales de los alumnos/as con deficiencia auditiva. RIAI [Internet]. 2018 set. 30 [citado 28 abr. 2025]; 4(3). Disponível em: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4338
Tannús-Valadão G. Inclusão escolar e planejamento educacional individualizado: avaliação de um programa de formação continuada para educadores [dissertação]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos; 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/items/0cb1bdad-fa96-4e38-9412-fc829b3f2154
Mendes KDS, Silveira RC de CP, Galvão CM. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto contexto - enferm [Internet]. 2008Oct;17(4): 758–64. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018
Medina C. Materiais gráficos inclusivos na área da saúde: avaliação e contribuições do Design em sua concepção [tese]. Bauru: Universidade Estadual Paulista; 2022. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/216129
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais – Campus Rio Pomba. Conhecimentos necessários para elaborar o Plano Educacional Individualizado - PEI. Rio Pomba; 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/570204
Tannús-Valadão G. Planejamento Educacional Individualizado na Educação Especial: Propostas oficiais na Itália, França, Estados Unidos e Espanha. [dissertação de mestrado]; São Carlos. Universidade Federal de São Carlos; 2010.Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/items/a46458aa-de9b-4b56-ad33-41a9dc863e5e
Brasil. Lei nº 12.303, de 2 de agosto de 2010. Dispõe sobre a obrigatoriedade de realização do exame de emissões otoacústicas evocadas. Diário Oficial da União [Internet]. 2010 ago 3 [citado 2025 jan 13]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12303.htm
Brasil. Lei nº 14.768, de 22 de dezembro de 2023. Dispõe sobre a definição de deficiência auditiva e estabelece valor referencial da limitação auditiva. . Diário Oficial da União [Internet]. 2023 dez 22 [citado 2025 jan 13]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/L14768.htm
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União [Internet]. 1996 dez 20 [citado 2025 jan 13]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. Decreto nº 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado. Diário Oficial da União [Internet]. 2008 set 17 [citado 2025 jan 13]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2008/decreto-6571-17-setembro-2008-580775-publicacaooriginal-103645-pe.html
Ministério da Educação (BR). Diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na educação básica, modalidade educação especial. Brasília: MEC; 2009.
Brasil. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União [Internet]. 2015 jul 6 [citado 2025 jan 13]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Silva GL da, Camargo SPH. Revisão integrativa da produção científica nacional sobre o Plano Educacional Individualizado. Rev. Educ. Espec. [Internet]. 28 set. 2021 [citado 27 abr. 2025]; 34: e49/1-23. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/66509
Pereira DM, Nunes DR de P. Diretrizes para a elaboração do PEI como instrumento de avaliação para educando com autismo: um estudo interventivo. Rev. Educ. Espec. [Internet]. 9º de outubro de 2018 [citado 27 de abril de 2025]; 31(63): 939-60. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33048
Goran L, Harkins Monaco EA, Yell ML, Shriner J, Bateman D. Pursuing academic and functional advancement: goals, services, and measuring progress. Teach Except Child. 2020; 52(5): 333–43. Disponível em. https://doi.org/10.1177/0040059920919924
Rabelo GRG, Melo LPF de. Orientação no processo de reabilitação de crianças deficientes auditivas na perspectiva dos pais. Rev CEFAC. 2016;18(2): 362–8. Disponível em: doi: 10.1590/1982-021620161821251
Pieczkowski TMZ. Um relato da educação de estudantes surdos no município de Chapecó (SC). Psicol Esc Educ. 2021; 25: e224756. Disponível em: doi: 10.1590/2175-35392021224756
Silva CM da, Silva DS da, Monteiro R, Silva DNH. Inclusão escolar: concepções dos profissionais da escola sobre o surdo e a surdez. Psicol Cienc Prof. 2018; 38(3): 465–79. Disponível em: doi: 10.1590/1982-37030002652017
Fiorini MLS, Manzini EJ. Estratégias de professores de educação física para promover a participação de alunos com deficiência auditiva nas aulas. Rev Bras Educ Espec. 2018; 24(2):183–98. Disponível em: doi: 10.1590/S1413-65382418000200003
Nunes S da S, Saia AL, Silva LJ, Mimessi SD. Surdez e educação: escolas inclusivas e/ou bilíngues? Psicol Esc Educ. 2015;19(3):537–45. Disponível em: doi: 10.1590/2175-353920150193892
Silva CM da, Silva DNH e, Silva RC da. Inclusão e processos de escolarização: narrativas de surdos sobre estratégias pedagógicas docentes. Psicol Estud. 2014;19(2): 261–71. Disponível em: doi: 10.1590/1413-737222245009
Lira ECS de, Queiroga BAM de, Cordeiro AA de A. Processo de inclusão escolar de usuários de implante coclear. Rev Bras Educ Espec [Internet]. 2024; 30: e0091. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-54702024v30e0091
Silva, J. B. da, & Fidêncio, V. L. D. (2021). Conhecimento de professores sobre a inclusão de alunos com deficiência auditiva no ensino regular. Journal Health NPEPS, 6(2), 122-136. Disponível em: https://doi.org/10.30681/252610105469
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julliane Oliveira Marani, Larissa de Almeida Carneiro, Camila Medina, Aline Roberta Aceituno da Costa, Thaís Corina Said de Angelo, Adriane Lima Mortari Moret , Natália Barreto Frederigue-Lopes, Regina Tangerino de Souza Jacob

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




