Statistical and Financial Concepts in a prison learning environment in the State of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.65152

Keywords:

Prison learning, Statistical and Financial Concepts, Case study

Abstract

The aforementioned text is derived from a master´s thesis entitled “Statiscal and Financial Concepts in a prison learning environment: a Case Study of a Mathematic teacher”. Thus, based on this research on this research, we intend in this text to highlight the statiscal and fincancial concepts presented in a textbook and revealed in na interview given by a teacher who workd in the Youth and Adult  Educantion (EJA) modality, at the High School, level in a prison unit in the State of São Paulo This is a qualitative research of documentar and Case Study type, whose strategy used to collect the data was the interview, through áudio capture. The theoretical  framework is based on authors such as: Lopes (2008); Guimarães and Gitirana (2013); Gal (2002); Sena (2017); Coutinho (2020), among others. The research results highlighted the need to develop a prescribed and pesented curriculum that ensures access and retention of students, as well as the peculiarities of the location. They also revealed the need for the teacher to bring to the prison classroom more than graphs containing real data, such as those displayed in the analyzed textbook which, although based on reality, are outdated, it is necessary for the teacher to stop problematization, that is, that follows the research paradigma, in which situations are proposed
that consider the contexto of detained students, aiming at the full exercise of theis citizenship.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Monteiro Riva, Centro de Ressocialização de Mogi Mirim

Coordenador Pedagógico e Vice Diretor Administrativo no Centro de Ressocialização de Mogi Mirim - SP

References

CAZORLA, Irene Mauricio; DE CASTRO, Franciana Carneiro. O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, [s. l.], v. 16, n. 1, 2008.

COUTINHO, Cileda. Letramento estatístico e letramento financeiro: uma reflexão sobre suas possíveis articulações. RECHIEM. Revista Chilena de Educación Matemática, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 30-41, 2021.

COUTINHO, Cileda; DE CARVALHO FIGUEIREDO, Auriluci. Cenários e desafios da Educação Financeira com a Base Curricular Comum Nacional (BNCC): Professor, Livro Didático e Formação. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, [s. l.], v. 11, n. 1, jul. 2020.

GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsabilities. International Statistical Review, [s. l.], v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.

GIORDANO, Cassio; LIMA, Reinaldo Feio; SILVA, Ady Wallace. Literacia estatística, probabilística e financeira: caminhos que se cruzam. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciéncias e Matemática, [s. l.], v. 12, n. 6, p. 1-26, 2021.

GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, [s. l.], v. 35, p. 57-63, 1995.

GRYMUZA, Alissá; GUIMARÃES, Gilda. O ciclo investigativo em livros didáticos dos anos iniciais de escolarização. Revista Educação Matemática em Foco, [s. l.], v. 10, n. 1, 2021.

GUIMARÃES, Gilda; GITIRANA, Verônica. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. Processos de ensino e aprendizagem em Educação Matemática. UFPE, p. 93-132, 2013.

KISTEMANN JUNIOR, Marco Aurélio; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; FIGUEIREDO, Auriluci de Carvalho. Cenários e desafios da educação financeira com a base curricular comum nacional: Professor, Livro Didáticos e Formação. Revista de

Educação Matemática Iberoamericana, [s. l.], v. 11, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.243981.

KISTEMANN, Marco; DE QUEIROZ, Cileda; FIGUEIREDO, Auriluci Carvalho. Cenários e desafios da educação financeira com a Base Curricular Comum Nacional (BNCC): Professor, livro didático e formação. Em Teia: Revista de Educação

Matemática e Tecnológica Iberoamericana, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 1-26, 2020.

LOPES, Celi Espasandin. O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos Cedes, [s. l.], v. 28, p. 57-73, 2008.

ORTON, Larry. Financial literacy: Lessons from international experience. Ottawa, ON, Canada: Canadian Policy Research Networks, Incorporated, 2007.

SENA, Franco Deyvis Lima de et al. Educação financeira e estatística: estudo de estruturas de letramento e pensamento. 2017.

SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: RETROSPECTIVAS E PERSPECTIVAS, 11., 2013, Curitiba, Anais [...].. Curitiba: 2013. Disponível em: http://sbem.es.

Published

2025-10-30

How to Cite

Martins, P. B., & Riva, B. M. (2025). Statistical and Financial Concepts in a prison learning environment in the State of São Paulo. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(2), 217–247. https://doi.org/10.23925/2358-4122.65152

Issue

Section

Artigos