THE USE OF PROBLEM-SITUATIONS IN FINANCIAL MATHEMATICS TEACHING: a pedagogical proposal for 9th-grade students in elementary school
Keywords:
Pedagogical Strategies, Financial Mathematics, Problem-Solving SituationsAbstract
This research focuses on improving the teaching of Financial Mathematics for 9th-grade students through a practical approach centered on problem-solving situations. Conducted at the Integrated Teaching Unit Professor Sebastião Marinho de Paula, located in Anajatuba-MA, the study followed a structured plan in four stages: diagnosis, group discussion, expository and dialogic teaching, and practical activities involving problem-solving situations. The results obtained revealed a positive engagement from the students, suggesting a solid understanding of the mathematical concepts addressed. The primary aim of this research was to assess the effectiveness of the pedagogical strategies adopted, particularly concerning the practical application of problem-solving situations, aiming to enhance the learning process and prepare students for real-world financial challenges. The practical approach used in this research proved to be effective in promoting students' understanding of Financial Mathematics concepts. The inclusion of problem-solving situations allowed students to relate theoretical concepts to real-world applications, making learning more meaningful and engaging. Furthermore, the positive results of this research highlight the importance of innovative and student-centered pedagogical approaches that seek not only to transmit knowledge but also to develop cognitive and applied skills that are relevant to students' everyday lives.
Downloads
Metrics
References
AZEREDO, M. A.; FARIAS, M. C. R.; RÊGO, T. M. S. Parâmetros Curriculares Nacionais: Diálogos e reflexões. Recife: UFRPE, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto/Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, v. 3, 1991.
CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Guto Vasconcelos; DA SILVA, Márcio Nascimento. Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018.
D'AMBROSIO, U. Educação matemática: Da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1986.
FARIAS, M. C. R.; AZEREDO, M. A.; RÊGO, T. M. S. Parâmetros Curriculares Nacionais: Diálogos e reflexões. Recife: UFRPE, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 53. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREITAS, I. C. Função Social da Escola e a Formação do Cidadão. 2011.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
Hazzan, S.; Pompeo, J. N. (2004). Matemática financeira. São Paulo: Saraiva.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um instrumento metodológico possível. Interfaces da Educação, v. 5, n. 15, p. 24-35, 2015.
PERETTI, L. C. Educação Financeira: aprenda a cuidar do seu dinheiro. Paraná: Impressul, 2007.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SANTANA, João Marcelo dos Santos. Hiperinflação: uma revisita ao fenômeno e suas implicações na economia brasileira entre as décadas de 1980 e 1990. 2016.
SOUZA, A. C. Educação matemática financeira: Contextualização e práticas pedagógicas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


