Perceptions on the teaching of fractions from a literature review with a focus on teaching practices and use of didactic materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.68986

Keywords:

Literature Review, Bibliographical Research, Fractions teaching

Abstract

This article aims to expose perceptions about teaching fractions based on a literature review focusing on teaching practices and the use of teaching materials. This literature review is a constituent part of a current Professional Master's degree research. The review explores the importance of innovative methodologies and the use of concrete materials to facilitate the understanding of fractional concepts. Discusses the needs for an approach that transcends the memorization of rules and algorithms, which promotes a more meaningful understanding of fractions. They expose the challenges faced by teachers and the need for continued training that includes effective strategies for teaching fractions. The methodology is through bibliographical research in dissertations and theses, collected on the journal portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The results indicate that besides a change in teaching practices, supported by continuous teacher training and the appropriate use of teaching materials, can change the way fractions are currently taught and understood in the early years of elementary schools.

 

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Author Biographies

José Carlos de Souza Pereira, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas. Área de Concentração em Educação Matemática. Docente do Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGDOC) da UFPA. Pesquisador do Grupo de Estudos e pesquisas da Didática da Matemática do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas do PPGECM/UFPA.

Maria Dilcilene Alves da Costa, Universidade Federal do Pará

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGDOC) da UFPA. Professora efetiva da Secretaria de Estado de Educação do Estado do Pará (SEDUC/PA).

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Published

2025-08-13

How to Cite

Pereira, J. C. de S., & Costa, M. D. A. da. (2025). Perceptions on the teaching of fractions from a literature review with a focus on teaching practices and use of didactic materials. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(1), 172–189. https://doi.org/10.23925/2358-4122.68986