Teaching knowledge mobilized and re-elaborated by mathematics teachers from the perspective of lesson study and semiotic representations
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p298-328Keywords:
Mathematical knowledge, Class studies, Teaching, FunctionAbstract
This study aims to analyze the re-elaboration of mathematical knowledge for teaching, based on the experience of a training process based on Lesson Study, with the contribution of the Theory of Semiotic Representation Registers. Qualitative in nature and with action research characteristics, the Critical Events data analysis approach was used. The LS experience demonstrated to the teachers the different phases of organizing and implementing a class. He also highlighted the importance of collaboration between teachers in building effective pedagogical practices. Regarding the use of the theory of semiotic representations, teachers who started the training process far from its foundations came to realize the need to work with the different representations of the concept of related function, and the challenges in carrying out the necessary conversion processes to effective conceptual mastery in mathematics. In this way, it is considered that the articulation between both theories contributed to the re-elaboration of mathematical knowledge for teaching function.
Downloads
Metrics
References
Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.
Bonjorno, J. R.; Giovanni Júnior, J. R. & Sousa, P.R.C. (2020) Prisma matemática: conjuntos e funções: ensino médio: manual do professor.– 1. ed. – São Paulo: Editora, FTD.
Cardoso, M. B., Barreto, M. C., & Pinheiro, J. L. (2024). Conhecimentos matemáticos para o ensino na perspectiva do Lesson Study: uma revisão sistemática de literatura. Conexões - Ciência E Tecnologia, 18, e022002.
Cardoso, M. B., Fialho, L. M. F., & Barreto, M. C. (2023). Lesson Study nas teses e dissertações brasileiras na área de Educação Matemática a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Paranaense de Educação Matemática, 12(28), 86-107.
Duval, R. (2009). Semióis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Duval, R. (2011a). Ver e ensinar matemática de outra forma: Entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. (T. M. M. Campos, Org.). São Paulo: PROEM.
Duval, R. (2011b). Gráficos e equações: a articulação de dois registros. REVEMAT, 6(2), 96–112.
Gatti, B. A., et al. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO.
Lewis, C. C., Perry, R. R., & Hurd, J. (2009). Improving Mathematics Instruction Through Lesson Study: A Theoretical Model and North American case. Journal of Mathematics Teacher Education, 12(4), 285-304.
Maldaner, O. A. (2000). A formação inicial e continuada de professores de química: professores/pesquisadores. Rio Grande do Sul: Editora Unijui.
Merli, R. F. (2022). Do pensamento funcional ao campo conceitual de função: o desenvolvimento de um conceito. TESE (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual do Oeste do Paraná.
Ponte, J. P. da. O estudo de caso na investigação em educação matemática. Quadrante, v. 3, n. 1, p. 3-18, 1994.
Powell, A. B., Francisco, J. M., & Maher, C. A. (2004). Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desenvolvimento das ideias matemáticas e do raciocínio de estudantes. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 17(21), 81-140.
Rodrigues, A. L., & Teixeira, B. R. (2020). Conhecimento Matemático para o Ensino (MKT): um levantamento bibliográfico em dissertações e teses brasileiras. Revista Prática Docente, 5(2), 608-625.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.
Shulman, L. S. (2014). Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo: v.4, n.2, p.196-229, dez. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).