Teaching knowledge mobilized and re-elaborated by mathematics teachers from the perspective of lesson study and semiotic representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p298-328

Keywords:

Mathematical knowledge, Class studies, Teaching, Function

Abstract

This study aims to analyze the re-elaboration of mathematical knowledge for teaching, based on the experience of a training process based on Lesson Study, with the contribution of the Theory of Semiotic Representation Registers. Qualitative in nature and with action research characteristics, the Critical Events data analysis approach was used. The LS experience demonstrated to the teachers the different phases of organizing and implementing a class. He also highlighted the importance of collaboration between teachers in building effective pedagogical practices. Regarding the use of the theory of semiotic representations, teachers who started the training process far from its foundations came to realize the need to work with the different representations of the concept of related function, and the challenges in carrying out the necessary conversion processes to effective conceptual mastery in mathematics. In this way, it is considered that the articulation between both theories contributed to the re-elaboration of mathematical knowledge for teaching function.

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Author Biographies

Mikaelle Barboza Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará /IFCE

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará - UECE (núcleo Formação de Professores de Ciências e Matemática). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UECE e especialização em Ensino de Matemática. Cursou Mestrado Acadêmico em Educação (UECE) com ênfase na Formação de Professores. Atualmente é professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE), campus Canindé, lecionando as disciplinas de Matemática e Educação Matemática nos cursos Técnicos, Tecnológicos e graduações. É membro do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (UECE-MAES) e Grupo de Pesquisa em Matemática Pura, Aplicada e Ensino (IFCE - GPEMATE). Suas áreas de estudo são: Ensino de Matemática, formação de professores, representações semióticas, Lesson study.

Marcilia Chagas Barreto, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2002), com estágio pós-doutoral na Universidade de Quebec à Chicoutimi, em Educação Matemática(2006-2007). Mestra em Estudos Pós Graduados em Supervisão e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (1979). Atualmente é professora adjunto M da Universidade Estadual do Ceará, vinculada ao curso de pedagogia e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Lidera o Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (MAES). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática, aprendizagem da matemática, educação matemática, formação de professores.

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Published

2025-05-31

How to Cite

CARDOSO, M. B.; BARRETO, M. C. Teaching knowledge mobilized and re-elaborated by mathematics teachers from the perspective of lesson study and semiotic representations. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 298–328, 2025. DOI: 10.23925/1983-3156.2025v27i2p298-328. Disponível em: https://revistas-anterior.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66446. Acesso em: 22 dec. 2025.

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math