Mathematical knowledge for teaching
dialogue about practice of mathematics teachers in basic education
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p138-164Keywords:
Mathematical knowledge for teaching, Teaching knowledge, Mathematics degreeAbstract
This article is part of the first author's doctoral research and its guiding question is the following: What contributions can the professional teaching experience of teachers who have graduated from UEPB's Mathematics degree program offer to a reflection on the relationship between the knowledge needed to teach mathematics in primary and secondary education the training offered in the course? To this end, we used as a theoretical reference some studies that point to the contributions of Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) and its implications in the process of initial training for mathematics teachers. The aim of this text, in turn, was to analyze elements identified in the speech of teachers working in primary and secondary education that characterized Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) and its relationship with the initial training offered by the UEPB degree program. The research carried out was a qualitative investigation whose participants were seven recently graduated teachers, graduates of the Mathematics Degree program at UEPB. The analysis considered information obtained from the interviews with the participants, following the steps and guidelines described by Content Analysis. The results showed that the subdomains that make up MKT were identified in the teachers' classroom experiences and episodes, with special emphasis on Knowledge of Content and Students. The teachers investigated recognize the importance of mastery of the content in the work of mathematics teachers, but ensure that the work of teaching requires a multiplicity of knowledge that goes far beyond the specific content.t.
Downloads
Metrics
References
Alcantara, M. L. C. C. (2021). Conhecimento matemático para o ensino: diálogo sobre formação inicial e trabalho docente na Universidade Estadual da Paraíba [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45465.
Almeida, R. N. (2015). Professores de matemática em início de carreira: contribuições do PIBID [Tese de Doutorado em Educação Matemática, Universidade Anhanguera de São Paulo]. https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/32016.
Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389-407.
Ball, D. L. & Forzane, F. M. (2009). The Work of Teaching and the Challenge for Teacher Education. Journal of Teacher Education, 60, 497-511.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bogdan, R. & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.
Fiorentini, D. & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas?. Bolema: Boletim De Educação Matemática, 27(47), 917–938. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011.
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. 3. ed. Artmed.
Gatti, B. A. & Barreto, E. S. S. (2009). Professores do Brasil: Impasses e Desafios. UNESCO. https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf.
Gatti, B. A. (2014). A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, 100, 33-46. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46.
Giraldo, V. (2018). Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, São Paulo, 70 (1), 37-42. http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v70n1/v70n1a12.pdf.
Junqueira, S. M. S. & Manrique, A. L. (2015). Reformas curriculares em cursos de licenciatura de Matemática: intenções necessárias e insuficientes. Ciência & Educação, 21(3), 623-635. https://doi.org/10.1590/1516-731320150030007.
Moreira, P. C. (2012). 3+1 e suas (In)Variantes: Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro, 26 (44), 1137-1150. https://doi.org/10.1590/50103-636X2012000400003.
Moreira, P. C. & David, M. M. M. S. (2016). A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Autêntica Editora.
Rocha, L. P. & Fiorentini, D. (2005). O desafio de ser e constituir-se professor de matemática durante os primeiros anos de docência. 28a Reunião Anual da ANPED, Caxambu, 1-17. http://ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_28/desafio.pdf.
Santos, J. R. V. & Lins, R. C. (2016). Uma Discussão a Respeito da(s) Matemática(s) na Formação Inicial de Professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 18 (1), 351-372. https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/20429.
Segatto, C. I. (2019) O lugar da prática na formação inicial de professores. In: Instituto Península; Profissão Docente (Org). O papel da prática na formação inicial de professores (pp.9-19). São Paulo, SP: Moderna.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 56, 1-22.
Shulman, L. S. (2015). PCK: Its genesis and exodus. In: Berry, A., Friedrichsen, P. & Loughran, J. (Orgs.), Re-examining Pedagogical Content Knowledge in science education (pp. 3-13).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).