Mathematical knowledge for teaching

dialogue about practice of mathematics teachers in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p138-164

Keywords:

Mathematical knowledge for teaching, Teaching knowledge, Mathematics degree

Abstract

This article is part of the first author's doctoral research and its guiding question is the following: What contributions can the professional teaching experience of teachers who have graduated from UEPB's Mathematics degree program offer to a reflection on the relationship between the knowledge needed to teach mathematics in primary and secondary education the training offered in the course? To this end, we used as a theoretical reference some studies that point to the contributions of Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) and its implications in the process of initial training for mathematics teachers. The aim of this text, in turn, was to analyze elements identified in the speech of teachers working in primary and secondary education that characterized Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) and its relationship with the initial training offered by the UEPB degree program. The research carried out was a qualitative investigation whose participants were seven recently graduated teachers, graduates of the Mathematics Degree program at UEPB. The analysis considered information obtained from the interviews with the participants, following the steps and guidelines described by Content Analysis. The results showed that the subdomains that make up MKT were identified in the teachers' classroom experiences and episodes, with special emphasis on Knowledge of Content and Students. The teachers investigated recognize the importance of mastery of the content in the work of mathematics teachers, but ensure that the work of teaching requires a multiplicity of knowledge that goes far beyond the specific content.t.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marilia Lidiane Chaves da Costa Alcantara, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorado em Educação

Claudianny, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Educação Básica pela Universidade do Estado do Pará (2000), mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006), ambos com pesquisa na linha Educação Matemática. Atualmente, é professora associada do Departamento de Prática Educacionais e Currículo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e dos Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (mestrado e doutorado acadêmicos) e em Educação (mestrado e doutorado acadêmicos), todos da UFRN. É líder do CONTAR - Grupo de Pesquisa em Ensino de Matemática e Língua Portuguesa. Orienta e desenvolve pesquisas na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática e formação de professores que ensinam matemática e relações com a leitura e a escrita em matemática. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4238-065X . 

References

Alcantara, M. L. C. C. (2021). Conhecimento matemático para o ensino: diálogo sobre formação inicial e trabalho docente na Universidade Estadual da Paraíba [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45465.

Almeida, R. N. (2015). Professores de matemática em início de carreira: contribuições do PIBID [Tese de Doutorado em Educação Matemática, Universidade Anhanguera de São Paulo]. https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/32016.

Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389-407.

Ball, D. L. & Forzane, F. M. (2009). The Work of Teaching and the Challenge for Teacher Education. Journal of Teacher Education, 60, 497-511.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bogdan, R. & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Fiorentini, D. & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas?. Bolema: Boletim De Educação Matemática, 27(47), 917–938. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011.

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. 3. ed. Artmed.

Gatti, B. A. & Barreto, E. S. S. (2009). Professores do Brasil: Impasses e Desafios. UNESCO. https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf.

Gatti, B. A. (2014). A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, 100, 33-46. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46.

Giraldo, V. (2018). Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, São Paulo, 70 (1), 37-42. http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v70n1/v70n1a12.pdf.

Junqueira, S. M. S. & Manrique, A. L. (2015). Reformas curriculares em cursos de licenciatura de Matemática: intenções necessárias e insuficientes. Ciência & Educação, 21(3), 623-635. https://doi.org/10.1590/1516-731320150030007.

Moreira, P. C. (2012). 3+1 e suas (In)Variantes: Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro, 26 (44), 1137-1150. https://doi.org/10.1590/50103-636X2012000400003.

Moreira, P. C. & David, M. M. M. S. (2016). A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Autêntica Editora.

Rocha, L. P. & Fiorentini, D. (2005). O desafio de ser e constituir-se professor de matemática durante os primeiros anos de docência. 28a Reunião Anual da ANPED, Caxambu, 1-17. http://ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_28/desafio.pdf.

Santos, J. R. V. & Lins, R. C. (2016). Uma Discussão a Respeito da(s) Matemática(s) na Formação Inicial de Professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 18 (1), 351-372. https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/20429.

Segatto, C. I. (2019) O lugar da prática na formação inicial de professores. In: Instituto Península; Profissão Docente (Org). O papel da prática na formação inicial de professores (pp.9-19). São Paulo, SP: Moderna.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 56, 1-22.

Shulman, L. S. (2015). PCK: Its genesis and exodus. In: Berry, A., Friedrichsen, P. & Loughran, J. (Orgs.), Re-examining Pedagogical Content Knowledge in science education (pp. 3-13).

Published

2025-05-31

How to Cite

ALCANTARA, M. L. C. da C.; NORONHA, C. A. Mathematical knowledge for teaching: dialogue about practice of mathematics teachers in basic education. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 138–164, 2025. DOI: 10.23925/1983-3156.2025v27i2p138-164. Disponível em: https://revistas-anterior.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66783. Acesso em: 20 dec. 2025.

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math