Teacher Fabiana’s resources to teach affine functions in a field high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i3p124-144

Keywords:

Documentational approach to didactics, Resources, Field education, Farmers’ productive activities, Affine function

Abstract

The article is part of a master’s dissertation that falls within the domains of the documentary approach to didactics (DAD) and field education. The aim is to present an analysis of the resources of a teacher, among the research participants, to teach the affine function in a field high school and the relationship between these resources and the local farmers’ productive activities. The research adopts the reflective research methodology within the framework of the DAD to produce data with the teacher, whom we call here Fabiana, through semi-structured interviews, video recording, and the creation of a map, where she presents the resources available at the field school to teach the affine function, analysis of the lesson plan provided by the teacher, and observation of the planned lesson. To characterize the farmers’ productive activities developed in the municipality, a survey of agricultural and livestock production was carried out in the IBGE Automatic Recovery System (Sistema IBGE de Recuperação Automática - Sidra) and semi-structured interviews with residents of the community where the school is located. The resources the teacher selected, constructed, and used were mostly concrete material and, in part, digital. However, non-material resources were identified, such as her reference to articles the students produced that are associated with their realities. The research results point to some needs, for example, to experience initial and continuing teacher education –which is based on the documentational approach to didactics and the principles of field education– to establish better relationships between the realities of students who live and work in the fields and the teaching of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ayrtton César Borba, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica

Iranete Maria da Silva Lima, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Matemática e Informática pela Université Joseph Fourier (Grenoble-FR), com pós-doutorado em Didática da Matemática pelo Institut Français de Éducation; École Normale Supérieure de Lyon e pós-doutorado em Educação, com ênfase em Educação do Campo, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora e pesquisadora da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). E-mail: iranete.lima@ufpe.br

References

Adler, J. (2000). Conceptualising resources as a theme for teacher education. Journal for Mathematics Teacher Education, 3(3), 205-224.

Assis, C., & Trouche, L. (2021). Unindo as peças de um quebra-cabeça: perspectivas dialéticas e a gênese documental na formação inicial de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 23(3), 399-427.

Bellemain, F., & Trouche, L. (2019). Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 9(1), 105-144.

Bittar, M. (2011). A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista, 1, 157-171.

Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Gaudêncio, F. (Orgs.). (2012). Dicionário da educação do campo. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Expressão Popular.

Gueudet, G., & Trouche, L. (2010). Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentaires. In G. Gueudet & L. Trouche (Dir.), Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques (pp. 57-74). Presses Universitaires de Rennes et INRP.

Hammoud, R. (2012). Le travail collectif des professeurs en chimie comme levier pour la mise en œuvre de démarches d'investigation et le développement des connaissances professionnelles. Contribution au développement de l'approche documentaire du didactique [Thèse de doctorat en Education, Lyon 1 University]. https://theses.hal.science/tel-00762964

Lima, A. S., Lima, I. M. S., & Oliveira, H. M. (2020). Diversidade, investigação e emancipação humana como princípios da formação de professores de Matemática em cursos de licenciatura em Educação do Campo. Educação Matemática Pesquisa, 22, 731-752. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/45259/pdf_1

Lima, I. M. S, Hage, S. A. M, & Souza, D. D. L. (2021). O legado de Paulo Freire em marcha na Educação e na Escola do Campo. Práxis Educativa, 16, 1-17. https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16683/209209214052

Medeiros, D. J., & Lima, I. M. S. (2021). Recursos de um professor para ensinar conteúdos estatísticos nos anos finais do Ensino Fundamental em escolas do campo. Educação Matemática Pesquisa, 23(3), 217-246. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56444/38389

Ministério da Educação. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular (2.ª versão). Brasília, DF.

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies : une approche cognitive des instruments contemporains. Armand Colin.

Secretaria de Educação de Pernambuco. (2012). Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco. Parâmetros curriculares de matemática para o ensino fundamental e médio. Secretaria de Educação de Pernambuco.

Silva, J. P. (2017). Ensino de função afim em turmas de Educação de Jovens e Adultos do Campo - EJA - Campo Ensino Médio [Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea do Centro Acadêmico, Universidade Federal de Pernambuco]. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/29550

Sousa, E. C. S., Rocha, C. A., & Lima, I. M. S. (2023). Recursos de um professor para ensinar matemática em uma Escola do Campo no período pandêmico. Revemat, 1, 1-21.

Trouche, L. (2018). Comprender el trabajo de los docentes a través de su interacción con los recursos de su enseñanza - una historia de trayectorias. Educación Matemática, 30(3), 9-40. https://doi.org/10.24844/em3003.01

Trouche, L., Gueudet, G., Pepin, B., Rocha, K., Assis, C., & Igliori, S. B. C. (2020). A abordagem documental do didático. Hall-Archives-Ouverts. https://www.academia.edu/44649416/A_abordagem_documental_do_did%C3%A1tico

Vergnaud, G. (2009). The Theory of Conceptual Fields. Human Development, 52, 83-94.

Published

2025-08-31

How to Cite

BORBA, A. C.; LIMA, I. M. da S. Teacher Fabiana’s resources to teach affine functions in a field high school. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 3, p. 124–144, 2025. DOI: 10.23925/1983-3156.2025v27i3p124-144. Disponível em: https://revistas-anterior.pucsp.br/index.php/emp/article/view/68669. Acesso em: 22 dec. 2025.