On teachers' specific mathematics
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p009-033Keywords:
Teacher education, Mathematics, School mathematics, Mathematics for teaching, Mathematics in teachingAbstract
In this theoretical essay, I explore the specificity of teachers' mathematics, discussing the limitations of the models Mathematical Knowledge for Teaching (MKT), Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK), and Mathematics for Teaching (MfT) in capturing the situated and regulated nature of teaching doing. I propose a distinction between Mathematics in Teaching (whose acronym in Portuguese is MnE), which manifests through pedagogical interaction with students, and Mathematics for Teaching (whose acronym in Portuguese is MpE), which encompasses MnE representations. I argue that these two dimensions are articulated recursively. The essay further supports the argument that both MpE and MnE are relational to the practice of school mathematics, considered evocative, and to the pedagogical context in which they are enacted. Based on this theoretical framework, I suggest that future studies investigate how public policies, curricular guidelines, and other socio-institutional dimensions shape the specificity of teachers' mathematics and deepen the understanding of how MpE and MnE interact and influence each other.
Downloads
Metrics
References
Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407. https://doi.org/10.1177/0022487108324
Barwell, R. (2013). Discursive psychology as an alternative perspective on mathematics teacher knowledge. ZDM Mathematics Education, 45(4), 595–606.
Barbosa, J. C. (2013). Designing written tasks in the pedagogic recontextualising field: Proposing a theoretical model. In 7th International Mathematics Education and Society Conference (pp. 213-222). Cape Town: University of Cape Town.
Barbosa, J. C. (2018). Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: Aproximações e distanciamentos. In A. M. P. de Oliveira & M. I. R. Ortigão (Orgs.), Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática (Vol. 13, pp. 17–57). Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control, and identity: Theory, research, critique (Vol. 5). Rowman & Littlefield.
Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., ... & Muñoz-Catalán, M. C. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236–253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981
Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares: Reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, 2, 177–229.
Cury, H. N. (2007). Análise de erros - O que podemos aprender com as respostas dos alunos. Autêntica Editora.
Davis, B., & Renert, M. (2014). The math teachers know: Profound understanding of emergent mathematics. Routledge Taylor & Francis Group.
Grilo, J. S. P., Barbosa, J. C., & Maknamara, M. (2021). O dispositivo da especificidade matemática e a produção do sujeito-professor(a)-de-Matemática. Zetetiké, 29(1), 1–18.
Lins, R. C. (1999). Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a educação matemática. In M. A. V. Bicudo (Org.), Pesquisa em educação matemática: Concepções e perspectivas (Vol. 1, pp. 75–94). São Paulo: Editora UNESP.
Lira, I. S., & Barbosa, J. C. (2023). O dispositivo da performatividade em um programa de intervenção pedagógica para o ensino de matemática. Educação e Pesquisa, 49, e248608. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349248608por
Moreira, P. C., & David, M. M. (2005). A formação matemática do professor: Licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica.
Ribeiro, A. J., Aguiar, M., & Trevisan, A. L. (2020). Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores ao discutir coletivamente uma aula sobre padrões e regularidades. Quadrante, 29(1), 52-73. https://doi.org/10.48489/quadrante.23010
Rowland, T. (2014). The knowledge quartet: The genesis and application of a framework for analysing mathematics teaching and deepening teachers’ mathematics knowledge. Sisyphus Journal of Education, 1(3), 15–43.
Sfard, A. (2008). Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses, and mathematizing. New York, NY: Cambridge University Press.
Valente, W. R. (2020). História e cultura em educação matemática: A produção da matemática do ensino. REMATEC, 15(36), 164-174.
Vilas Boas, J. V., & Barbosa, J. C. (2016). Aprendizagem do professor: uma leitura possível. Ciência & Educação (Bauru), 22(4), 1097-1107.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).